Een onbezorgde vakantie

Als ondernemer ben je het hele jaar door keihard aan het werk geweest om alles in goede banen te leiden. Vaak misschien wel werkweken van zes dagen, waarbij je in de avond ook nog de nodige dingen moest doen. Het hebben van een eigen zaak heeft grote voordelen, maar het is ook keihard werken. Daarom wil je ook lekker kunnen genieten van een paar weken vakantie per jaar. Even tot rust komen en weer opladen voor een jaar hard werken. En hoe erg sommige ondernemers ook toe zijn aan vakantie, het blijft lastig om de zaak achter te laten en het personeel alle verantwoordelijkheden te geven. Dat is logisch, je wilt niet dat er dingen fout gaan of uit de hand lopen als jij in het buitenland zit.

Maar om helemaal tot rust te komen is het wel van belang dat je niet constant bezig bent met de onderneming terwijl je op vakantie bent. Bovendien zal je gezin je dat niet in dank afnemen. Het is daarom van essentieel belang dat alles goed geregeld is voordat je vertrekt. Denk aan de bezettingsgraad, de verantwoordelijkheden en de administratieve zaken. Het personeel moet duidelijk hebben wie nu de eindverantwoordelijke is en bovendien moet alle belangrijke zaken duidelijk in de planning staan.

Omdat de bezettingsgraad in de zomer over het algemeen wat minder is dan in andere maanden is het ook goed om het personeel niet met alles op te zadelen. Denk aan de telefoonservice. Wanneer er constant gebeld wordt komt dat de productiviteit niet ten goede. Je kan overwegen om de telefoondienst een aantal weken te outsourcen zodat de werkdruk wat minder wordt voor het personeel. Deze zogeheten inbound callcenters zorgen er dan voor dat de telefoontjes in die weken wordt opgenomen. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat je iets belangrijks mist, want van alle telefoontjes wordt netjes een aantekening gemaakt die vervolgens wordt gemaild.

Voor meer info : klikt u hier