Mensen lezen op het scherm van hun computer, tablet of smartphone anders dan in een boek, krant of tijdschrift. Daarom is het belangrijk dat je de teksten die je schrijft voor online media daaraan aanpast. Er zijn een paar belangrijke kenmerken waar een online tekst aan moet voldoen. Een webtekst moet vooral uitnodigen om actie te ondernemen maar ook informatief zijn. Zorg voor leesbaarheid Het klinkt als een open deur, maar toch is het belangrijk. Zorg dat een webtekst prettig leest. Dat bereik je onder andere door mensen niet te vermoeien met ellenlange lappen tekst. Deel je tekst in korte alinea’s in en zet er tussenkopjes boven. Zo kan een bezoeker van je website snel scannen waar hij de informatie kan vinden die hij zoekt. Zorg er dus ook voor dat het kopje past bij de inhoud van de alinea, maar dat spreekt voor zich. Als je het lastig vindt om het zelf te doen kun je ook teksten laten schrijven voor je website. Werk met lijstjes Opsommingen kunnen een tekst meteen een stukje luchtiger maken. Dit leent zich bijvoorbeeld goed voor de kenmerken van een product. Als een tuinstoel duurzaam, comfortabel, vorstbestendig en in vier kleuren leverbaar is dan kun je dat het beste in een lijstje met bullets vermelden. Zo kan een bezoeker van je website in één oogopslag de voordelen van een product zien. Dit principe kun je ook toepassen op de voordelen van je webwinkel, zoals snelle levering, garantie, niet goed geld terug en andere voordelen die je onder de aandacht wilt brengen. Vermijd taalfouten Niets is zo ergerlijk als een tekst die vol taal- en spelfouten staat. Als je niet goed bent in het schrijven van teksten, laat het dan door een professionele tekstschrijver doen. Deze kan aan de hand van de informatie die jij verschaft over de aard van het bedrijf of de instelling waar de website voor is aansprekende teksten schrijven die prettig lezen en die geen fouten bevatten. Lees teksten die door een ander zijn geschreven wel altijd na. Jij bent tenslotte verantwoordelijk voor de inhoud van je website. Blijf bij het onderwerp Als je een tekst op je website zet die over boormachines gaat, begin dan niet halverwege over een vlakschuurmachine omdat je die toevallig ook verkoopt. Je kunt hooguit onderaan de tekst verwijzen naar overige producten, maar zorg er dan wel voor dat ze relevant zijn. Een klant die op zoek is naar een dekbedhoes is in veel gevallen op dat moment niet geïnteresseerd in een snelkookpan.
|
Voor meer info : klikt u hier |