Zowel internationale bedrijven als MKB-bedrijven hebben ieder doelen die zij willen bereiken. Om deze doelen te behalen worden doelstellingen geformuleerd. Echter, een doelstelling gaat vaak over een langere periode, maar eigenlijk is het van belang om tussentijds al te meten hoe het bedrijf ervoor staat. Door gebruik te maken van KPI’s kan de voortgang gemeten worden. Een ideale manier om deze voortgang te analyseren is door middel van visualisaties. Deze zet je in een KPI-dashboard. Wat zijn KPI’s?KPI staat voor Key Performance Indicators. Ze kunnen gaan over omzet, aantal bezoekers op de website, aantal klachten, gemiddelde reactiesnelheid op e-mails en het aantal nieuwe klanten. Per doelstelling kies je gebruikelijk drie tot vijf KPI’s. Formuleer niet te veel KPI’s, het is namelijk van belang om overzicht te behouden. KPI’s zijn altijd SMART geformuleerd: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. KPI-dashboards helpen met het visualeren van de meetbaarheid. Een voorbeeld van een KPI is: 20 leads vanuit Google Ads per maand. DashboardingDashboarding houdt in dat KPI’s worden gevisualiseerd in een dashboard. Hiervoor kan bijvoorbeeld Power BI worden gebruikt. Deze tool is tevens ideaal voor zowel beginners als experts, dus iedereen kan het gebruiken en begrijpen. Voor het maken van visualisaties zijn er cijfers nodig (gegevens). Deze kunnen vergaart worden uit Google Analytics, maar ook sociale media. Dit hangt maar net af van de KPI. Bij het maken van een dashboard is één ding erg belangrijk: het moet meteen duidelijk zijn. De visual moet in één oogopslag te begrijpen zijn. Zorgt daarnaast voor afwisseling. Maak niet alleen saaie staafdiagrammen. VoordelenEen KPI dashboard geeft snel inzicht in de voortgang van de doelstellingen. Wanneer de cijfers bijvoorbeeld niet positief zijn, kan er meteen ingegrepen worden. Tevens kan het gebruik van een KPI-dashboard interessant zijn voor een marketingbureau. U kunt namelijk met het dashboard gemakkelijk een KPI rapportage opstellen voor de klant. |
https://dataanalytics.nl/kpi-dashboard/ |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Snel een website laten maken Snel een website laten maken Bij ons kun je snel een website laten maken. De meeste websites en webshops worden zelfs binnen 2 tot 4...
- Wanneer heb je een ZZP administratiebureau nodig? Veel zzp’ers doen voor een groot deel zelf de administratie. Dit begrijpen we ook goed, want het is niet verplicht om daar een expert voor...
- Nieuwe Dymo labels nodig? Ben jij op zoek naar geschikte Dymo labels van de beste kwaliteit? Dan wordt er aangeraden om eens op de website van Zolemba te kijken....
- De aanvraag van de VOG Uit de VOG blijkt altijd of het gedrag van iemand geen bezwaar is voor bijvoorbeeld een nieuwe baan of een visum of een verhuizing naar...
- Redenen waarom het huren van een kantoorruimte zeer voordelig is Ben je van plan om voor je bedrijf een kantoorruimte huren in Veenendaal? Dan is dat een ontzettend verstandige zet die veel tijd, geld en...
- ICT beheer: Voordelen die jouw bedrijf een boost zullen geven In een brede en gediversifieerde markt is ICT beheer een dienstverlening die verschillende soorten technologieën omvat, gericht op het verbeteren van de processen in jouw...