Mathmatch
Image default
Auto’s en Motoren

Auto overzetten van zaak naar prive

Wanneer u een auto voor de zaak heeft gekocht, dan is dit aanvankelijk een aantrekkelijke investering. U hoeft dan namelijk geen btw te betalen en ook kunt u de zakelijke kosten aftrekken. Uiteindelijk betaalt u dan minder belasting. Een auto daalt echter snel in waarde en na verloop van tijd wordt ook de bijtelling te hoog. Dan is de bedrijfsauto plots een stuk minder aantrekkelijk en daarom willen veel ondernemers de auto overzetten van zaak naar prive. Maar mag dit eigenlijk wel?

 

Afhankelijk van de ondernemingsvorm

Veel ondernemers denken dat een auto overzetten van zaak naar prive altijd mag. Dit is echter een misvatting, want dit is onder andere afhankelijk van de ondernemingsvorm. Heeft u een eenmanszaak? Dan bent u als ondernemer zelf verantwoordelijk voor alle handelingen. U kunt dan alleen de auto overzetten bij bijzondere omstandigheden.

Een ander populaire ondernemingsvorm is de besloten vennootschap. Dit is een apart rechtspersoon en u bent dan ook niet persoonlijk aansprakelijk voor alle handelingen. De auto overzetten van zaak naar prive is dan een stuk gemakkelijker. U kunt de auto namelijk van uw eigen besloten vennootschap overkopen.

 

Hoe gaat de procedure in zijn werk?

U moet wel een procedure doorlopen. Eerst moet u dus de auto overkopen van uw eigen bv. Dit moet tegen een realistische prijs. Kijk dus goed wat ongeveer de waarde van de auto is. Uiteraard mag daar wel een beetje van afgeweken worden, maar u mag een auto niet voor een symbolisch bedrag overkopen. Anders kunt u bij een eventuele controle namelijk problemen krijgen met de belastinginspecteur.

Daarnaast moet u ook nog enkele praktische zaken regelen. U moet het kenteken namelijk laten overschrijven. Heeft u daar geen ervaring mee? Dan kunt het beste contact opnemen met de klantenservice van de RDW. Ook zijn er nog enkele fiscale zaken die geregeld moeten worden. Is de bedrijfsauto jonger dan vijf jaar? Dan is de auto vaak nog niet volledig afgeschreven. U moet dan nog een restant van de bpm aan de Belastingdienst betalen. Ook moet u nog een deel van de btw betalen, want een particulier is niet vrijgesteld van btw.

Het overschrijven lijkt dus een simpele handeling, maar fiscaal is het nog best complex. Heeft u geen verstand van de fiscale wetgeving? Dan kunt u bij het overschrijven beter advies vragen aan een accountant. Die kan u begeleiden bij de procedure en u meer informatie geven over de financiële gevolgen.