Het is een van de belangrijkste vragen voor (startende) bedrijven: hoe werf je nieuwe klanten? Er zijn genoeg antwoorden op deze vraag maar dat betekent nog niet dat alle antwoorden juist zijn. Het verschilt namelijk. Je moet een antwoord hebben dat voor jou, jouw bedrijf en voor jouw doelgroep werkt. Als er één duidelijk en definitief antwoord zou zijn, dan was elke bedrijf succesvol en dat is helaas niet waar. Toch kan je met de tips in dit artikel aardig op weg om nieuwe klanten te werven voor jouw bedrijf.
Het kan natuurlijk zijn dat er enorm veel concurrenten zijn in de markt die jij aanspreekt. Als er zoveel concurrenten zijn die achter dezelfde klanten aanjagen. Wat kun je dan doen? Maak de markt kleiner, wees specifieker en zorg dat jij de beste keuze bent voor je nieuwe klant. Focussen op een niche markt betekent eigenlijk niks anders dan jouw markt specificeren. Een niche is zogezegd een klein deel van een grote markt. Het kiezen van een niche kan jou enorm veel voordeel opleveren.
Social media is een van de goedkoopste manieren om klanten te werven. Het enige nadeel van social media is dat het relatief veel tijd kost voordat je voldoende bereik hebt gecreëerd. Als je ervoor kiest om je klanten via social media te werven is het vooral belangrijk om voor consistentie te zorgen. Begin bijvoorbeeld met het plaatsen van wekelijkse berichten en voer het aantal dan langzaam op. Wees liever iedere week aanwezig dan één week zeer actief en vervolgens weer enkele weken niet.
Als potentiële klanten moeten kiezen uit twee bedrijven die hetzelfde product aanbieden zoeken zij vaak op reviews. Het is dus slim om te zorgen dat jouw klanten reviews achterlaten over jouw producten die positief zijn, waardoor nieuwe klanten jouw producten ook zullen kopen. Klanten zijn meer geneigd om andere klanten te geloven dan het bedrijf zelf.
SEO, oftewel hoger scoren in zoekmachines zoals Google, is een zeer fijne manier om aan nieuwe klanten te komen. Klanten komen via deze manier namelijk naar jou. Het enige nadeel is dat SEO lang duurt. Daarnaast ben je afhankelijk van Google en je concurrenten en kun je niet “even snel” een actie doen. Je kan hoger ranken in zoekmachines zoals Google door gebruik te maken van zoekwoorden en tags op je website maar ook als je genoemd wordt door bijvoorbeeld review websites of persberichten.
Het sturen van de juiste e-mailberichten is één van de meest effectieve manieren om snel nieuwe klanten te werven. Het opbouwen van een e-maillijst en deze goed onderhouden is namelijk een van de meest lonende marketingacties van dit moment. Er zit echter wel een maar achter, stuur alleen berichten aan mensen die hier toestemming voor hebben gegeven. Het ongevraagd mailen naar honderden of duizenden mensen zal je bedrijf namelijk niets opleveren. Met deze vijf tips kan jij helemaal aan de slag om nieuwe klanten te werven voor jouw bedrijf, waar wacht je dus nog op? Succes!
|