Groeien als ondernemerZit je eraan te denken om een eigen bedrijf te beginnen? Of ben je net gestart met ondernemen? Zelfs als je al een aantal jaren zelfstandig werkt is er nog ruimte voor groei. Hiermee voorkom je namelijk dat je bedrijf stil komt te staan. Vooral in deze constant veranderende wereld is stilstand achteruitgang.
Persoonlijke ontwikkelingPersoonlijke ontwikkeling is belangrijker dan ooit tevoren. Als zowel een ondernemer en werknemer dien je constant bij te leren. De wereld en haar technologie verandert namelijk continu. Hier moet je op inspelen om de markt bij te kunnen benen. Om bij te kunnen leren is een persoonlijk ontwikkelproces essentieel. Op zakelijk gebied dien je extra skills te leren. In de beginfase draait namelijk alles om jou. Jij moet de kar op alle fronten voor jouw onderneming trekken. Het groeiproces van het bedrijf is dus afhankelijk van die van jezelf. Daarnaast dient de focus niet alleen op hard-skills te liggen. Ambities dienen beantwoord te worden, maar je karakter zal zich ook moeten ontwikkelen. Samen zorgen de hard en soft-skills voor de benodigde competenties van een ondernemer. Neem daarom elke week een paar uur tijd om in dit persoonlijke ontwikkelproces te investeren.
Werk delegerenZodra je bedrijf een bepaalde grootte heeft bereikt, is werk delegeren de volgende stap. Voor veel ondernemers is deze overgang groot. Het is lastig om jouw persoonlijke werk los te laten. Bovendien moet je iemand vertrouwen, deze net zo goed uit te voeren als jijzelf. Daarnaast zijn bij een eenmanszaak alle processen informeel. Veelal zit de documentatie in jouw hoofd en op papier op jouw bureau. Daarom zullen deze geformaliseerd moeten worden, zodat iemand anders ze kan overnemen. Tevens zal je moeten leren om afscheid te nemen van bepaalde werknemers om te blijven groeien. De verantwoordelijkheid per werknemers zal uiteindelijk te veel worden voor bepaalde mensen. De positie van mensen zal namelijk veranderen van meewerkende naar manager tot leider. Blijven veranderen is hierbij het sleutelwoord.
Zakelijke identiteitIn de wereld van tegenwoordig werken we in massa. Elke markt zit vol met verschillende bedrijven. Daarbij is het essentieel om iets unieks aan te bieden. Jij moet als ondernemer anders zijn dan de rest. Dit bereik je door aan je merk te werken. Daarbij spreken we voornamelijk van merkbeleving en branding. Af en toe de tijd nemen om jouw dromen en doelen uit te werken voor het bedrijf is hierbij belangrijk. Zo kan je meer betekenen voor de klanten waardoor je kan blijven groeien door jullie succes. |