Hoe je meer gedaan krijgt door minder te doen

Mathmatch

5 leiderschapstactieken: Hoe je meer gedaan krijgt door minder te doen

Heb je ooit wel eens het gevoel dat je op een kapotte loopband staat die zo snel gaat dat je het niet meer bij kan houden? Je bent constant aan het rennen – van vergadering naar vergadering, van het ene idee naar het andere – maar je kunt nooit de inhaalslag maken om daadwerkelijk jouw bedrijf vooruit te brengen.

Tijd is beperkt. Kies wijselijk!

Onthoud deze belangrijke punten:

1. Begin elke dag met drie werkpunten.

Het laatste wat je doet aan het eind van de dag, of iets wat je doet aan het begin van de werkdag, gebruik een paar minuten in stilte. Laat je telefoon even links liggen en sluit de deur. Schrijf dan op een post-it of een papiertje de drie belangrijkste dingen waar je je de volgende dag (of dezelfde dag als het in de ochtend is) op wilt richten.

Zorg ervoor dat de punten duidelijk zijn, maar niet triviaal. Ze moeten breed genoeg zijn dat je ze mee kan nemen naar de volgende dag. Bijvoorbeeld: Breid uit naar een nieuwe branche, verhoog de winst, verhoog de productiviteit.

2. Doe wat je zegt te doen.

Het hebben van doelen is goed, maar bij de uitvoering vallen mensen vaak uiteen. Je zal ondervinden dat het behouden van jouw focus tussen alle rumoer moeilijker is dan je dacht.

Houd jouw lijst van doelen bij je en kijk hiernaar gedurende de dag. Probeer jezelf ook op andere manieren eraan te laten denken, zoals het instellen van een alarm op je telefoon die je gedurende de dag eraan herinnert waarop je je moet richten. Een bestuurslid wilde meer militaire veteranen aannemen, hij droeg een vlaggenspeld en raakte deze vaak aan om zich zijn doel te laten herinneren.

Gedurende de dag, tijdens elke vergadering en bijeenkomst richt je je op jouw grootste prioriteit.

3. Gebruik de kracht van “Nee”

Wanneer je jouw prioriteiten op een rijtje zet, laat dan het overbodige weg. Alles wat niet met het belangrijkste punt te maken heeft is niet belangrijk en daardoor niet nodig.

“Nee” zeggen is belangrijker dan “Ja” zeggen, maar veel bestuursleden realiseren niet dat het een optie is. Disciplineer jezelf om meer “Nee” dan “Ja” te zeggen.

4. Leid voor de focus en uitvoering.

Als een leider moet je ervoor zorgen dat anderen uitvoeringsstrategieën kunnen ontwikkelen die de bedrijfsprioriteiten ten goede komen. Wanneer het personeel deze drie vragen niet kan beantwoorden met een overtuigende “Ja”, is de kans groot dat het nooit uitgewerkt word.

5. Vind de tijd om te reflecteren

Om je ergens op te kunnen focussen moet je eerst kunnen ontsnappen aan de dagelijkse rumoer. Zoek de beste manier voor jou – misschien meditatie, 10 minuten diep ademen of gewoon even een rustig moment voor je uit bed gaat in de morgen. Even alleen zijn met je gedachten kan je een frisse blik geven op het totaalplaatje en je helpen bij het vinden van duidelijkheid.

Train je leiderschap bij IvPP!

 

Voor meer info : klikt u hier