Werving en selectie

Een van de belangrijkste beslissingen van een organisatie is het werven van de juiste mensen. Sommige organisaties lijken hierin zeer effectief te zijn, terwijl anderen hiermee worstelen. Dus hoe kun je je op dit gebied verbeteren?

 

Train de mensen die moeten werven

Het lijkt misschien vreemd, maar veel organisaties investeren niet om ervoor te zorgen dat degenen, die geconfronteerd worden met een van de belangrijkste beslissingen, de juiste vaardigheden hebben.

Wees duidelijk over wat je zoekt

Als je de juiste persoon voor de baan wilt krijgen, moet je duidelijk zijn over de vaardigheden, kwalificaties, ervaring, persoonlijke eigenschappen en kwaliteiten die de juiste kandidaat moet bezitten.

Selecteer de meest geschikte bron voor het beveiligen van de sollicitanten

Het belangrijkste punt hier is om zeker te zijn dat je de juiste plaats gebruikt om te adverteren. Soms kan een lokale krant goed werken, maar op andere momenten kun je beter voor een specialistische publicatie of een wervingsconsultant kiezen.

Maak een duidelijk kader voor nominatie

Je kunt bijvoorbeeld een scoringssysteem gebruiken om het aantal kandidaten te beperken.

Overweeg de beste optie voor het selecteren van kandidaten

In sommige gevallen maak je gebruik van een traditioneel sollicitatiegesprek, waar je eventueel een presentatie aan toevoegt. Andere keren zou je mogelijk assessment dagen willen plannen.

Blijf open van geest

Vaak hebben mensen binnen enkele minuten al hun oordeel over kandidaten geveld. Vergeet niet dat sommige van de beste kandidaten een paar minuten nodig kunnen hebben om los te komen, dus oordeel niet te snel.

Onthoud dat het van beide kanten moet komen

Mensen die werven vergeten vaak dat de kandidaat ook een keuze heeft over of ze voor de organisatie willen werken of niet.

Wees professioneel

Tijdens het afnemen van het sollicitatiegesprek vertegenwoordig je je organisatie, zijn waarden en de overtuigingen. De kandidaat van vandaag kan, als ze het werk niet krijgen, de toekomst een klant of leverancier zijn, dus geef de beste indruk die je maar kunt maken.

Geef feedback

Goede kandidaten besteden veel tijd aan het voorbereiden. Goede werkgevers zullen de tijd moeten nemen om goede feedback te geven aan succesvolle en minder succesvolle kandidaten.

Beoordeling

Telkens als je betrokken bent bij het werven van sollicitanten, moet je de tijd nemen om te reflecteren op jouw prestaties en processen. Wat heeft er goed gewerkt? Wat zou beter kunnen?

Onthoud uiteindelijk moet je een belangrijke beslissing nemen. Neem de tijd om deze zo effectief mogelijk te nemen.

 

Van het team van het Instituut voor Positieve Psychologie

Voor meer info : klikt u hier