Studiebegeleiding voor Kinderen met dyslexie: wat u moet weten

Als uw kind dyslexie heeft, is de kans groot dat hij gespecialiseerde leesinstructies krijgt als onderdeel van zijn geïndividualiseerd onderwijsprogramma (IEP). Dat is erg belangrijk om hem te helpen leren lezen. Maar het is misschien niet voldoende om hem vloeiend op het niveau te laten lezen. Het hebben van een mentor buiten school kan helpen. Hier is wat je moet weten over het begeleiden van kinderen met dyslexie.

 

Wat te zoeken in een studiebegeleider

Kinderen met dyslexie leren het best lezen met een specifiek type leesinstructie. Dit soort instructie wordt multisensorisch gestructureerd taalonderwijs (MSLE) genoemd. Er zijn een aantal MSLE leesprogramma’s die docenten kunnen gebruiken.

De meeste van deze programma’s zijn gebaseerd op een aanpak genaamd Orton-Gillingham (OG). U kunt ze horen als MSLE- of OG-programma’s.

Als u op zoek bent naar een persoonlijke leesinstructeur voor uw kind, probeer iemand te vinden die een MSLE- of OG-programma gebruikt. Idealiter zou je studiebegeleider hetzelfde programma moeten gebruiken dat de school van je kind gebruikt, of coördineren met de school. De studiebegeleider kan delen van het programma invullen die de school niet gebruikt of die geen tijd heeft om te dekken.

 

Wat een MSLE-docent zou kunnen doen

De details van verschillende MSLE- en OG-programma’s variëren. Sommige instructeurs gebruiken lettertegels of schuurpapier om kinderen te helpen woorden te maken en de vorm van de letters te voelen. Sommige programma’s zijn ook gericht op het leren van kinderen om verschillende armbewegingen te gebruiken om vaak verwarde letters zoals p, b en d te maken.

Omdat de studiebegeleider met je kind werkt, moet ze doelen voor hem bepalen. Ze moet u ook regelmatig op de hoogte houden van zijn vorderingen.

 

Wie kan studiebegeleiding verzorgen

Het vereist specifieke vaardigheden om kinderen met dyslexie te leren lezen. Docenten met deze vaardigheden noemen zichzelf vaak leespecialisten of onderwijstherapeuten. Maar er zijn geen regels over wie deze titels wel of niet mag gebruiken.

Docenten kunnen echter bepaalde kwalificaties behalen. Ze kunnen worden getraind en gecertificeerd in de MSLE-leesprogramma’s die ze gebruiken. De programma’s zelf kunnen dit aanbieden.

Sommige organisaties certificeren ook instructeurs. Deze omvatten de Academy of Orton-Gillingham Practitioners and Educators (AOGPE) en trainingsprogramma’s geaccrediteerd door de International Multisensory Structured Language Council (IMSLEC).

Het is een goed idee om te zoeken naar een studiebegeleider die is gecertificeerd. Maar nog belangrijker is het vinden van een ervaring met een MSLE- of OG-programma. Misschien vindt u een leraar die niet is gecertificeerd, maar die kinderen met dyslexie heeft onderwezen met behulp van een MSLE-programma op school.

 

Waar kan ik de juiste hulp vinden?

De school van je kind is de beste plek om te beginnen. Zijn leesspecialist, speciaal onderwijsleraar of casemanager kan zelfs een lijst van gekwalificeerde privéleraren hebben. Andere ouders met kinderen met dyslexie zijn een andere goede hulpbron. U kunt ook de kinderarts van uw kind vragen.

Er zijn twee groepen die ook lijsten bijhouden van gecertificeerde onderwijstherapeuten. Zij zijn de Vereniging van Educational Therapists en het National Institute for Learning Development.

Bovendien bevatten de MSLE-programma’s meestal lijsten met instructeurs die op hun website zijn gecertificeerd volgens hun methoden. Lokale ziekenhuizen en hogescholen kunnen ook hulpbronnen zijn.

De meeste commerciële studiecentra bieden geen MSLE-instructie. Een uitzondering is het Lindamood-Bell-programma. Het heeft een aantal centra in de Verenigde Staten.

Zelfs daar is het belangrijk om de studiebegeleider te kennen die direct met je kind zal werken. Zorg ervoor dat je vraagt ​​naar de kwalificaties van de leraar.

MSLE-instructie is fysiek van aard. Daarom is online huiswerkbegeleiding niet typisch een goede optie voor kinderen met dyslexie.

 

Wanneer moet je een studiebegeleider zoeken?

Bij het tweede of derde leerjaar is het meestal duidelijk wanneer kinderen extra ondersteuning nodig hebben bij het lezen. Je merkt misschien dat je kind steeds verder achter zijn klasgenoten valt. Zijn lezing kan achterblijven bij zijn andere vaardigheden.

Wacht niet om te zien of hij zichzelf verbetert. Hoe eerder u handelt, hoe beter uw kind zal zijn.

Sommige studenten worden pas gediagnosticeerd met dyslexie als ze verder op school zijn. Het is natuurlijk nooit te laat voor hen om te profiteren van privélessen. Maar hun behoeften kunnen verschillen van die van jongere kinderen. Het is dus het beste om een studiebegeleider te vinden die ervaring heeft met het werken met oudere studenten.

 

De aanbevolen hoeveelheid studiebegeleiding

Voor individuele begeleiding adviseren de meeste programma’s sessies van één uur, twee of drie keer per week. (Voor instructie in een kleine groep raden ze 45 minuten per dag aan, inclusief wat kinderen op school krijgen.)

Hoe lang uw kind baat zou kunnen hebben bij het begeleiden, hangt echt af van zijn uitdagingen. Het hangt ook af van hoe lang het duurt voordat hij de spreekvaardigheid bereikt. Dat kan tussen de zes maanden en drie jaar duren. Als een studiebegeleider suggereert dat ze een snellere en gemakkelijkere aanpak heeft, beschouw het dan als een rode vlag.

Wees ook sceptisch als een studiebegeleider specifieke beloftes doet. Bijvoorbeeld: “Ik zal hem dit jaar volgend jaar op een derde niveau laten lezen.” Er is geen manier om een ​​tijdschema te garanderen.

Voor meer info : klikt u hier